
Coraz częściej otrzymujemy pytania dotyczące życia i kosztów w Północnej Karolinie, co pozwala nam myśleć, że wielu z Was przekonuje się do tego pięknego regionu :) Nieważne czy to transfer z pracy, wyjazd z zieloną kartą czy przeprowadzka z innego stanu - to co Was przede wszystkim interesuje to koszty ułożenia sobie życia. Na przykładzie osoby przylatującej dopiero do USA zrobimy symulację, żebyście mogli mniej więcej ocenić jakie nakłady potrzebne są do wystartowania z miejsca.
SCENARIUSZ STANDARDOWY, czyli spoglądamy na uśrednione wartości w każdej dziedzinie.
1. WYNAJEM DOMU LUB APARTAMENTU

Pamiętajcie, że przeprowadzając się do USA dosłownie zaczynacie swoje życie od nowa. Nie ma Was w żadnych rejestrach, nie widniejecie w kartotekach ubezpieczalni, banków czy innych instytucji. Każdy traktuje Was "podejrzliwie" bo nic o Was nie wiedzą. Co za tym idzie? Oczywiście wyższe stawki za usługi.
Jeżeli chodzi o ceny domów czy apartamentów to tutaj akurat nie obowiązuje powyższa zasada - przynajmniej w odniesieniu do kosztów wynajmu. O kredycie raczej trzeba zapomnieć, chyba że jesteście w stanie zdeponować wkład własny i zgodzić się na warunki banku co do stóp procentowych itd. Skupmy się zatem na wynajmie.
Ceny wynajmu apartamentu dwupokojowego wahają się w granicach od 1200$ do 1400$ miesięcznie. Zwykle w cenie tej znajduje się także Clubhouse do dyspozycji - w zależności od osiedla można tam pooglądać TV, poćwiczyć na siłowni, pograć w bilard czy zrobić spotkanie towarzyskie. W tym przedziale można znaleźć bardzo przyzwoite i zadbane mieszkania. W przypadku apartamentów zwykle wymagane jest "zabezpieczenie" jeżeli Wasza historia kredytowa jest pusta. W naszym przypadku musieliśmy na dzień dobry wyłożyć wartość jednego czynszu + 250$ dodatkowo, czyli łącznie około 1500$ samego depozytu. Są osiedla, gdzie dodatkowy depozyt może być nawet 500$ czy 1000$, wszystko zależy od polityki biura i warto o to spytać zawczasu. Dodatkowym kosztem jest obowiązkowe ubezpieczenie mieszkania od różnych wypadków - na szczęście nie jest to super drogie, 15$ miesięcznie.
Tak więc liczby prezentują się następująco:
Depozyty: 1550$
Miesięczny koszt zobowiązań: 1315$ (uśredniony wynajem + ubezpieczenie mieszkania)
Ceny wynajmu standardowego domu dla rodziny formatu 2+1 lub 2+2 to przedział 1400$ - 1700$. Zwykle tzw. "landlords" czyli właściciele domu wymagają kaucji w wysokości jednomiesięcznego czynszu, ale zdarzają się tacy, który żądają dwukrotność albo nawet trzykrotność miesięcznego czynszu... Nie spotkaliśmy się jeszcze z tematem dodatkowego "security deposit", więć bez problemu można znaleźć dom, gdzie nie jest to wymagane. Podobnie jak w przypadku apartamentów musimy ubezpieczyć nieruchomość i ceny w tym wypadku są podobne - za 15$ znajdziemy spokojnie ubezpieczenie, które jest akceptowalne.
Jeżeli chodzi o dodatkowe atrakcje dla mieszkańców osiedla to jest podobnie - mogą być clubhouse, lepiej lub gorzej urządzone, a także inne "dogodności". My np. mamy korty tenisowe, basen i plac zabaw, ale sam clubhouse nie oferuje niczego ciekawego.
W przypadku domu startujemy zatem z następującego pułapu:
Depozyty: 1550$
Miesięczny koszt zobowiązań: 1565$ (wynajem + ubezpieczenie)
2. MEDIA DO DOMU

- gaz / energia - zacznijmy od podstawowych rzeczy. Macie zwykle do wyboru dwie opcje:
- system elektryczno-gazowy
- system elektryczny
Różnica cenowa z naszego doświadczenia wychodzi praktyczne żadna. Plusem systemu gazowego jest to, że zimą zużywamy mniej prądu i powietrze z pieca jest dużo przyjemniejsze niż rozgrzewająca się klima. Ale to naprawdę drobnostki.
Kiedy mieszkaliśmy w apartamencie miesięczny koszt prądu wynosił jakieś 40$. Załóżmy zatem, że w przypadku większego, dwupokojowego mieszkania będzie to koszt rzędu 50$ za dodatkowe pomieszczenie. W przypadku domu z systemem gazowym ceny wahają się w każdym sezonie, ale średnio wychodzi to około 80-90$ za prąd/gaz. Zimą rzecz jasna więcej płacimy za gaz niż prąd, bo grzejemy mieszkanie, a grzanie jest gazowe. Dodatkowo zimą rachunki są nieco niższe. Latem kiedy klima chodzi non stop i stara się utrzymać temperaturę pozwalają oddychać w domu to płacimy w zasadzie tylko za prąd i jest to trochę więcej aniżeli zimą.
Trzeba również wziąć pod uwagę fakt, że bez historii kredytowej firmy energetyczne pobierają "security deposit" na poczet przyszłych płatności. W naszej okolicy dostawca prądu zawołał od nas 320$ na dzień dobry...
- internet - to kwestia mocno indywidualna, ale skupmy się na średnich wartościach. Standradowe łącze internetowe możemy podpiąć za 40-50$ miesięcznie. Wyższe kwoty to już internet światłowodowy. Tutaj jeszcze dochodzi koszt "instalacji i włączenia" sygnału, zwykle około 100$
- telefon - są różne opcje dostępne na rynku, ale średnio jedna linia telefoniczna kosztuje miesięcznie 40-50$. Dodatkowo aktywacja to kolejne 50$
- woda, ścieki itd. - w przypadku apartamentów płatność ta wahała się w okolicach 30$ za miesiąc, natomiast dla domu, który mamy - około 50$ miesięcznie.
Podsumowując wszystkie koszty razem:
APARTAMENT
Depozyty: 1870$ (dom , energia)
Miesięczny koszt zobowiązań: 1495$ (wynajem, ubezpieczenie, prąd, woda, internet, telefon)
Inne koszty: 150$ (aktywacja Internetu i telefonu)
DOM
Depozyty: 1870$
Miesięczny koszt zobowiązań: 1805$ (wynajem, ubezpieczenie, prąd, woda, internet, telefon)
Inne koszty: 150$ (aktywacja Internetu i telefonu)
3. SAMOCHÓD

Bez fury ani rusz u nas, więc jest to naturalnie kolejny koszt, jaki trzeba ponieść po przeprowadzce. Opcja standardowa to albo kredyt albo leasing. Znowu brak historii kredytowej gra na nosie - proponowane stawki będą wysokie. Oczywiście wiele też zależy od auta jakie kupujemy, ale załóżmy że bierzemy standardowego sedana marki Hyundai/Ford/Kia/Nissan czy Honda. Średni koszt miesięczny takiego samochodu to będzie około 350$. Do tego musimy doliczyć również ubezpieczenie. I po raz kolejny problem z credit history...
W przypadku leasingu samochodu salony zwykle wymagają pełnego ubezpieczenia, które na początku może wynosić nawet 280-300$. Z czasem kiedy macie już doświadczenie i pojawiacie się w systemach można to zbić nawet o połowę.
Oczywiście możecie kupić auto za gotówkę ale musicie się zastanowić czy chcecie na dzień dobry wydać kolejną sporą kwotę czy chcecie powoli płacić raty i bezpieczniej operować budżetem. Wszystko również zależ od tego co chcecie kupić - czy będzie to starszy model za kilka tysięcy czy auto z salonu w okolicach 20,000$
Wyglądałoby to teraz tak:
SCENARIUSZ I - kupujemy auto za gotówkę
APARTAMENT
Depozyty: 1870$ (dom , energia)
Miesięczny koszt zobowiązań: 1795$ (wynajem, ubezpieczenie, prąd, woda, internet, telefon, ubezpieczenie samochodu)
Inne koszty: 7150$ (aktywacja Internetu i telefonu, kupno auta)
DOM
Depozyty: 1870$
Miesięczny koszt zobowiązań: 2105$ (wynajem, ubezpieczenie, prąd, woda, internet, telefon)
Inne koszty: 7150$ (aktywacja Internetu i telefonu, kupno auta)
SCENARIUSZ II - leasing auta
APARTAMENT
Depozyty: 1870$ (dom , energia)
Miesięczny koszt zobowiązań: 2145$ (wynajem, ubezpieczenie, prąd, woda, internet, telefon, ubezpieczenie auta, leasing auta)
Inne koszty: 150$ (aktywacja Internetu i telefonu)
DOM
Depozyty: 1870$
Miesięczny koszt zobowiązań: 2455$ (wynajem, ubezpieczenie, prąd, woda, internet, telefon, ubezpieczenie auta, leasing auta)
Inne koszty: 150$ (aktywacja Internetu i telefonu)
PODSUMOWANIE
Tak prezentują się podstawowe koszty jakie prawdopodobnie trzeba ponieść kiedy przeprowadzamy się do Północnej Karoliny jako zupełnie nowe osoby. One z czasem spadną w dół, bo Wasza historia kredytowa pozwoli Wam renegocjować niektóre sprawy, ale na sam start powinniście liczyć się mniej więcej z takimi wydatkami. Co i jak zrobicie to oczywiście Wasza osobista decyzja.
Oczywiście powyższa symulacja dotyczy uśrednionych i standardowych wartości w oparciu o założenie, że przyjeżdżacie tutaj i chcecie mieszkać w normalnym, przytulnym miejscu, mieć samochód który ma chociaż podstawowe funkcje i nie grozi zdechnięciem :) W innych symulacjach spróbujemy budżetowego podejścia i zobaczymy jak to nam wyjdzie :)
Dobrego dnia!
Comentarios